AJ Projects naujienos

Kaip greitai išmokti užsienio kalbą?

Tikriausiai teko pastebėti, kad viktorinos klausimai skirti išsiaiškinti, ar žmogus turi du pagrindinius įgūdžius, kurie būtini, kad galėtume sėkmingai vartoti bet kurią kalbą: suprasti ir sugebėti reikšti savo mintis. Kiekvienas iš šių įgūdžių turi dar du porūšius. Vadinasi, iš viso reikia keturių įgūdžių:

  • Kausyti (=suprasti)
  • Skaityti (= suprasti)
  • Kalbėti (= aktyviai reikšti mintis)
  • Rašyti (= aktyviai reikšti mintis)

Savaime aišku, kad kiekvienas šių pagrindinių įgūdžių susijęs su skirtingomis prielaidomis. Jei norite aktyviai kalbėti (rašyti), privalote žinoti tik vieną žodį (pvz., valgymas), tuo tarpu norėdami suprasti (klausyti arba skaityti), turite suvokti ir sinonimus (valgis maistas, valgymo laikas, pietūs, vakarienė). Tai reiškia, kad privalome skirti aktyvų ir pasyvų žinojimą. Pirmąjį patys aktyviai naudojame, o antrąjį tik suprantame. Gimtosios kalbos pasyvusis žodynas paprastai maždaug penkis kartus didesnis už aktyvųjį.

Dabar viskas priklausys nuo to, kokio tikslo siekiame ketindami mokytis užsienio kalbos. Jei ateityje norite gebėti tik susikalbėti, jums nebūtina mokytis rašyti arba skaityti, tačiau privalote įvaldyti tam tikrą aktyvųjį žodyną, kuris aprėptų visas jūsų pageidaujamos srities situacijas. Jei norite įgyti visus keturis įgūdžius, būtina prielaida: privalote turėti tuos pačius gimtosios kalbos įgūdžius. Mat kas nemėgsta skaityti gimtąja kalba, tai (ir nelabai skalndžiai) skaitys ir užsienio kalba. Dėlto skaityti tekstus užsienio kalba gerokai sunkiau. Tačiau labai svarbu atsiminti vieną dalyką: jei žmogus gimtąja kalba geba sklandžiai reikšti savo mintis, vadinasi nėra reikalo būgštauti dėl to, kad jis to nesugebės viena ar keliomis užsienio kalbomis.

Tai kodėl milijonai žmonių mano, kad neturi gabumų kalbai. Kodėl mokinys, kuris penkerius metus mokėsi prancūzų kalbos, nesugeba prancūziškai sklandžiai mąstyti, kalbėti ir skaityti?Dėl to kaltas ne mokinys, o sistema, kuri besimokančiam sukelia tam tikrą neigiamą išankstinį nusistatymą. Ši nuomonė vėliau trugdo sėkmingai dirbti, nes ją nuolat stiprina paties mokinio įsitikinimai. Šis savaiminės blokados procesas nepaprastai svarbus.

Pasaulį, kuriame mes gyvename mes sukuriame tam tikromis prielaidomis, apie šį pasaulį ir remiamės jomis daug daugiau negu pajėgiame suvokti. Todėl dabar panagrinėkime smulkiau penkis dažniausiai pasitaikančius kalbų mokymosi prietarus.

Kad išmoktume svetimą kalbą:

  • Reikia mokytojo.
  • Reikia daug skaityti ir rašyti.
  • Reikia kalti gramatikos taisykles.
  • Reikia mokytis žodžius.
  • Reikia skirti daug laiko.

Dabar aptarkime kiekvieną įsitikinimą šiek tiek plačiau.

Reikia mokytojo

Nereikia. Iš tikrųjų reikia modelio (pavyzdžio), o ne žmogaus, kuris mano privaląs mokiniui viską aiškinti. Tą patį galima sakyti ir apie kitas gyvenimo sritis. Daug skaitantiems tėvams nereikia nuolat aušinti burną aiškinant savo vaikams apie skaitymo naudą. Jei tėvai nuolat kivirčijasi tarpusavyje, jie gali tūkstantį kartų mokyti savo vaikus gero elgesio taisyklių, bet jiems nepavyks išauklėti taikaus būdo žmonių.

 Tai reiškia, kad elgtis mokomės pamėgdžiodami. Tą patį galime pasakyti ir apie kalbą. Mes bendraujame lygiai taip pat agresyviai kaip ir tie, kuriuos mėgdžiojame.Mes kalbame teisingai arba neteisingai  - lygiai kaip ir tie, kuriuos mėgdžiojame. Mūsų norą arba nenorą skaityti, rašyti, diskutuoti ir t.t didžiąja dalimi formuoja aplinka. Taigi mes galime mokytis ir be mokytojo. Mums padeda pavyzdžiai (taip pat ir garso įrašai). Toks mokymosi būdas netgi lengvesnis nei tradicinės pamokos.

(Tęsinys kitoje dalyje)

Parengta pagal knygą Vera F. Birkenbihl. Lengviau mokykimės užsienio kalbų.

 



Kitos naujienos


Kaip ir visame pasaulyje, tai ir Lietuve sparčiai vystosi kalbos kompiuterizavimo procesai. Kiekvienoje kalboje mašininis vertimas yra labai svarbus elementas, turintis įtakos pačiai kalbai, tos kalbos vartotojams ir tyrėjams.

 

Su "Daily Card" kortele taikoma 10 % nuolaida visoms vertimo paslaugoms.

Šis tas įdomaus apie japonų kalbą.